Design af slæbetogsystemer

Især bilproducenter bruger i stigende grad slæbetog til at forsyne produktionsområder. Dette refererer til manuelt betjente industrilastbiler med flere trailere. Chaufføren sørger for materialet og samler samtidig tomme lastbærere.

HURTIGE LINKS

Design af slæbetogsystemer

Ved udformningen af ​​slæbetogsystemet står planlæggeren over for spørgsmålet om, hvordan systemet skal designes til sin specifikke anvendelse. Tre aspekter diskuteres særligt intensivt:

  • standardisering af processer og transportmidler,
  • optimering af læsse- og losseprocesserne og
  • gøre systemet mere fleksibelt i forhold til ændrede transportkrav og forstyrrelser.

Afhængigt af planlægningsfasen (grov planlægning, detaljeret planlægning) er følgende målværdier defineret:

slæbetog behov

Antal slæbebåde, antal trailere på typebasis

 

medarbejdere

Præcise udsagn om det nødvendige antal lokomotivførere og logistikmedarbejdere

 

ture om dagen

Se turene gennem tiden

 

samlet afstand

Layout-baseret evaluering af de enkelte ruter

 

procestider

Læsning, kørsel og aflæsning i Gantt-kortet

 

 

tog længde

Længden af ​​slæbetoget, som traktoren trækker, afhænger af fabrikslokaler, gangbredder, traktorkapacitet, type (struktur) af transportvognene og sikkerhedsbestemmelser. Der kræves ofte to til tre vogne til leveringer til produktionslinjer.

Længere tog (cirka seks til otte) er mulige, så længe traktoren har tilstrækkelig kapacitet, vognenes sporing er tilpasset passende, og der er store nok gange til at tage imod togets sving. Typisk vil du i varehuse se tog på seks til otte biler, der transporterer materiale til og fra kajen (læsekajområdet). De findes også ofte i lager- og sorteringsfaciliteter.

Der findes forskellige typer transportvogne og konfigurationer, som kan bruges alt efter kundens behov. At vælge en passende afhænger af størrelsen, vægten og formen på din last og produkt, fabrikslayoutet og om et sekventeringssystem er i brug.

Effekter på anvendelsesområderne

Hvis man udskifter gaffeltrucks med slæbetog, skal der ske ændringer i anvendelsesområderne for at kunne tage det nye system i brug. Af denne grund anbefales det stærkt, at du inddrager dine fabriksmedarbejdere i planlægningen, da de vil være mere fortrolige med materialestrømmen og de problemer, der ofte opstår under transporten.

Derfor bør fabriksarbejdere trænes i korrekt brug af traktor og slæbevogn. Effektiv og korrekt håndtering øger det samlede produktivitetsniveau.

Det er også værd at bemærke, at brug af slæbetog kun kræver, at én operatør kører toget (medmindre der anvendes en automatiseret løsning). Dette sikrer, at andre medarbejdere kan bruges i andre stillinger på en meningsfuld måde.

Planlæg forud

At skifte fra gaffeltruck til slæbetogsystemer behøver ikke at være smertefuldt, hvis du planlægger i overensstemmelse hermed. Fordelene er mere end omkostningerne og tiden værd at implementere.


Hvis du ikke planlægger, planlægger du at fejle. Hvis du vil have succes med omstillingen, er tidlig planlægning afgørende.

List alle dine mål og analyser det aktuelle scenarie. Du kan også bruge simuleringer til at teste dine antagelser og bekræfte, hvilken tilgang du skal tage. Identifikation af potentiale for forbedringer bør også være en del af planlægningsprocessen.

Hvis ombygningsprojektet er meget stort og omfatter faktorer, der kan hæmme produktion og produktion, planlægges ombygningen i etaper. En Bağlantı-ændring i processer betyder ændringer i arbejde og vaner for medarbejderne. Ændring af godstransporten til slæbetog kan møde modstand. Opnå små milepæle i stedet for at gøre hele projektet mere velsmagende. Brug erfaringen fra intralogistikplanlæggere eller fagfolk til at sikre, at hele planen passer ind i dit anlægs miljø.

Rent og miljøvenligt

Med alle diskussioner om miljøændringer, emissionsreduktion og energieffektiv drift, er det den rigtige Bağlantı-måde at skifte til et slæbetogsystem. Traktorer er for det meste drevet af batterier. Traktorer kræver mindre kraft for at køre. Det betyder mindre brændstof og færre emissioner.

Gaffeltrucks kan ikke helt udelukkes, da de stadig er nødvendige til f.eks. lastning og losning af lastbiler, mens traktorer og trailere betjenes inden for anlægget. Det er ydeevne, der supplerer effektivitet.

Industri 4.0

Hvis du planlægger at udvikle en intelligent fabrik (smart fabrik), kan slæbetog understøtte. For eksempel kan de udstyres med sensorer som vægt- eller hastighedssensorer til at spore vigtige parametre. Dataene fra disse sensorer kan bruges til at gøre leveringstider og kæder mere effektive.

De data, der indsamles af slæbetog, kan også bruges til forudsigelig vedligeholdelse. Det kan afgøres, om slæbetoget kører under pari, og du kan servicere det, før det går i stykker. Dette reducerer nedetid og eliminerer udskiftningsomkostninger.

Optimering af reservedelsforsyning med slæbetog

I tider med magre produktionssystemer bliver gaffeltrucken som internt transportmiddel i produktions- og montageområdet mindre og mindre vigtig. "Togsystemerne gør dette bedre",
Et slæbetog kører normalt på en defineret rute. I nogle tilfælde kører den efter en tidsplan eller med et fast interval. Virksomhederne forventer eksempelvis processtandardisering, færre transporter, reducerede lagre og lavere personaleomkostninger. Nogle integrerer kravet om en gaffeltrucksfri fabrik i deres produktionssystemer for blandt andet at mindske risikoen for ulykker. De lover ikke kun mere sikkerhed, men lige så gennemsigtige og effektive processer for levering og bortskaffelse.

Neri tugger togsystemer - den sikreste og mest effektive løsning til dit interne materialeflow

Indendørs eller udendørs, stor eller lille, tung eller let - med slæbetogsystemerne fra Neri finder du den helt rigtige slæbetogsløsning til dine krav. Vi tilbyder dig skræddersyede slæbetogsløsninger fra simple applikationer med læsning/aflæsning på den ene side til komplekse applikationer med læssemuligheder på begge sider i udendørsområdet.